Mnozí z klientů mobilního operátora T-Mobile si již přečetli onu dosti nelichotivou informaci uvedenou ve faktuře, SMS a e-mailu o jeho vynucované zdražující retarifikaci, jež má proběhnout do konce ledna 2023. Přeložili jsme volně její znění, radíme, jaké použít postupy v případě se změnou klientského nesouhlasu i přes operátora fabulace o nutnosti splacení eventuální dotace na zařízení, odpovídáme na občasné otázky ohledně odpovědností a nakonec nabízíme při řešení věci často obelhaným klientům T-Mobile pomoc.
Originální text od T-Mobile
Vylepšujeme mobilní tarify
Chystá se velká změna! V rámci vylepšení tarifní nabídky jsme pro Vás připravili nové tarify s novými cenami. Váš stávající tarif, včetně případného individuálního cenového nastavení, proto změníme na nový, který pro Vás bude na základě údajů ve Vašich posledních 6 vyúčtováních charakteristicky a cenově nejbližší. Datum, ke kterému Vám nový tarif nastavíme, je uvedeno v SMS zprávě, kterou jsme Vám odeslali krátce po vystavení tohoto vyúčtování.
Konkrétní tarif včetně popisu nových benefitů a jeho ceny najdete již nyní na webu http://tmo.cz/vastarif nebo v apce https://tmcz.page.link/vastarif. Nemusíte mít obavy, že by Vám něco uteklo, o všem důležitém Vás budeme průběžně informovat přes SMS.
Snažíme se, abyste byli s našimi novými benefity spokojeni. Pokud si přesto myslíte, že nový tarif není pro Vás ten pravý, můžete si vybrat z nové nabídky jiný nebo vypovědět smlouvu bez dalších nákladů. Bude však potřeba, abyste doplatili případný splátkový kalendář nebo vrátili odpovídající část poskytnuté podmíněné slevy na koncové zařízení.
Pokud byste se rozhodli s námi nepokračovat, což by nás mrzelo, můžete smlouvu vypovědět. Jestliže výpověď zašlete dříve než měsíc před změnou tarifu, ukončíme Vám smlouvu s výpovědní dobou 30 dnů. Pokud výpověď zašlete později, ukončíme Vám smlouvu k datu, kdy je naplánována změna Vašeho tarifu, a budeme Vás o tom informovat SMS zprávou.
Přejeme Vám hezký den, Váš T-Mobile
Volný překlad mojeretence.cz
Zdražujeme mobilní tarify
Chystá se velká změna! Jsme hamižní a to natolik, že i přes stále narůstající zisky chceme od Vás ještě více peněz a proto jsme pro Vás připravili nové tarify s vyššími cenami. Váš stávající tarif, včetně případného individuálního cenového nastavení, proto změníme na nový, který pro Vás nebude na základě údajů ve Vašich posledních 6 vyúčtováních charakteristicky a cenově nejbližší, ale bude alespoň o řád vyšší. Proto pokud máte například 4 GB Plus, nenabídneme Vám opět o trošku dražší 4 GB Plus, ale rovnou ještě vyšší a dražší 5 GB Plus, protože proč nabízet ten nejbližší, když můžeme zkusit vnutit ještě vyšší a dražší, nebo ne?
Datum, ke kterému Vám nový tarif nastavíme, je, anebo třeba ani není uvedeno v SMS zprávě, kterou jsme Vám odeslali, anebo ani neodeslali, protože proč bychom to dělali, krátce po vystavení tohoto vyúčtování.
Konkrétní tarif včetně popisu nových benefitů a jeho ceny najdete, pokud zrovna nebudeme mít výpadek, který svedeme na hackery, již nyní na webu http://tmo.cz/vastarif nebo v apce https://tmcz.page.link/vastarif. Nemusíte mít obavy, že bychom Vám zaručili informování. Plno lidí texty na fakturách nečte, mnohým faktury zpracovávají účetní, tak rovnou Vám zkusíme tarify samovolně změnit, načež uvidíme, zda to vyjde. Vždyť jste Češi, však to znáte např. z filmu Rebelové.
Snažíme se Vás neustále zatěžovat změnami a protože jich není nikdy dost, tak je rovnou nově i vnutíme. Pokud si přesto myslíte, že nový, dražší tarif není pro Vás ten pravý, musíte si vybrat z nové nabídky jiný nebo vypovědět smlouvu s v některých případech dalšími náklady. Mezi ty patří např., že budeme chtít, abyste doplatili případný splátkový kalendář nebo vrátili odpovídající část poskytnuté podmíněné slevy na koncové zařízení, tzn. pokud jste si vzali třeba za 5.000 Kč telefon a nebudete souhlasit se související novou, jednostranně námi vynucenou cenou za tarif, máte smůlu, prostě telefon doplatíte a hotovo! Na ČTÚ nepište, jsme kámoši.
Pokud byste se rozhodli s námi nepokračovat, což by nás štvalo, protože chceme Vaše peníze, můžete smlouvu vypovědět. Jestliže výpověď zašlete dříve než měsíc před změnou tarifu, ukončíme Vám smlouvu s výpovědní dobou 30 dnů. Pokud výpověď zašlete později, ukončíme Vám smlouvu k datu, kdy je naplánována změna Vašeho tarifu, a budeme Vás o tom, možná, informovat SMS zprávou.
Přejeme Vám hezký den, Váš T-Mobile
Jednostranné porušení dodatku ke smlouvě
Zdražení mobilních služeb se týká i těch, kteří měli sjednánu garanci individuální, respektive tzv. retenční ceny na konkrétní mobilní tarif od data sjednání a tedy uzavření dodatku ke stávající smlouvě hlasem. T-Mobile se jednoduše rozhodl udělat něco, co nemá v historii telekomunikací v České republice obdoby, a to vynutit nové dražší tarify všem svým klientům bez výjimky, nejpozději však do konce ledna 2023. To, co smluvně operátor sliboval ještě 4.10.2022 na 5 let, 5.10.2022, čili za pouhých 24 hodin, jednoduše neplatí.
Aby ale T-Mobile trošku snížil napětí, manipuluje to nyní tak, že nově retenční operátoři, kteří si mimochodem někteří sami sypou před klienty popel za své dosavadní lhaní jim na hlavu, pozměňují obsah tvrzení z garance ceny na garanci slevy. Po změně tak tvrdí, že garantují na 5 let slevu v dohodnuté výši a nikoli cenu. Tedy většina z nich; někteří se ještě stále drží staršího modelu, při kterém jsou dokonce schopni tvrdit, že je to to samé. Ne, to opravdu není. Naštěstí snad, doufejme, alespoň platí sjednaná sleva, když už tedy ne cena. Že je to vůči českému spotřebiteli nekalé jednání, je nezpochybnitelné. Odpovědnost za své změny, jelikož je nastavuje naprosto všem bez výjimky, nese pouze a jen mobilní operátor. Ohledně zachování alespoň té procentuální slevy se tak zatím děje např. ve formě nabídky nové varianty tarifu Neomezeně XL v mobilní aplikaci Můj T-Mobile. Ovšem u třeba takového současného Neomezeně 5G L je nabídnuta změna do Neomezeně 3XL se slevou nikoli např. garantované 50%, nýbrž slevy jen 48%. Automatické zachování procentuální slevy se nepřekvapivě nekoná. Uvidíme, co bude za týden. Na druhou stranu dle tvrzení T-Mobile se jedná jen o cenový návrh, tudíž je možné se opět pokusit vydohadovat zpět alespoň těch 50 %. No prostě jedna habaďůra za druhou, která nemá v České republice dosud obdoby, obáváme se navíc ještě za dohledu ČTÚ, jenž se nám vyjádřil, že si neví rady, že s tím nebude sám od sebe nic dělat, že to musí klienti sami. Prostě taková standardní česká klasika.
Jak se je možné tomuto T-Mobile podělu bránit?
O tom jsme se rozepsali už dříve v nejmenovaném diskuzním fóru se zaměřením na telekomunikace, viz screen z něj níže. (Uvedený postup je cílen na klienty vedené u T-Mobile na IČO. U ičařů je to nicméně velmi podobné.)
Čili před Českým telekomunikačním úřadem, Českou obchodní inspekcí nebo Sdružením pro ochranu spotřebitele se nelze bránit okamžitě nijak. Jedná se o de-facto systémové instituce, u nichž je ochrana spotřebitele až druhořadá. Dle vyjádření a názoru zaměstnance ČTÚ, které máme jako hlasový záznam k dispozici, existuje např. počínaje rokem 2022 jakási novela Zákona o elektronických komunikacích, jež danou akci T-Mobile v podstatě umožňuje, ačkoli podle nás tedy bod (7) § 63b) Zákona o elektronických komunikacích hovoří jasně. Nevyjde-li Vám tedy nic z výše uvedeného, jakože je to spíše nepravděpodobné, neboť mobilní operátoři nemají příliš v oblibě mediálně propírané, pro ně nevábně vypadající spory, bude nutné se nejspíše pustit do pře s mobilním operátorem prostřednictvím soudu.
Vynucená retarifikace a MojeRetence.CZ
Vynucená retarifikace se týká skutečně všech, tzn. i našich klientů. Většina našich klientů toto samozřejmě chápe, je to poměrně jasné. Občas, byť zřídka, se ale objeví někdo, kdo se mylně domnívá, že společně s jednorázovým sjednáním mu slevy naší organizací u mobilního operátora tím automaticky zároveň přebíráme na pořád za jeho zákaznický účet odpovědnost. Tak to ale pochopitelně není.
Sjednání tzv. podpultové ceny / slevy za mobilní tarif u mobilního operátora znamená pouze jednorázovou akci. Jde doslova o jednorázové zastoupení našeho klienta před mobilním operátorem, kterému u mobilního operátora zajistíme naším klientem objednaný konkrétní mobilní tarif za konkrétní cenu vycházející z v danou dobu aktuální naší prezentace / nabídky na webu MojeRetence.CZ. Plnění obsahu dané služby (tj. poskytování konkrétního mobilního tarifu za konkrétních podmínek), jelikož tuto neposkytujeme my, ale poskytuje ji mobilní operátor, negarantujeme my, nýbrž právě mobilní operátor! Co my garantujeme, je úspěšnost tohoto sjednání. Tzn. že pokud si u nás náš klient objedná např. zprostředkování slevy 50 % na mobilní tarif u mobilního operátora vč. mobilním operátorem (nikoli námi) prezentovaných souvisejících garancí, pomocí našeho know-how náš klient zkrátka dostane to, co si objednal – slevu 50 % na mobilní tarif u mobilního operátora se vším, co je k tomuto mobilnímu tarifu mobilním operátorem příslušné, tj. uvedenou mobilním operátorem smluvně slibovanou komplexní službu. Prostě to za našeho klienta zařídíme. Náš klient tedy nemusí si pro jednání s mobilním operátorem vymýšlet žádné scénáře, nemusí se před operátorem ponižovat, nemusí vůbec na nic myslet a především s ním nemusí ani mluvit. Vše za našeho klienta od začátku až do konce vyřídíme my. Smluvní povinnost plnění ze strany mobilního operátora je však stejná, jako kdyby si danou slevu na mobilní tarif sjednal klient sám bez našeho přičinění. A přesně o tom to je.
No a v neposlední řadě, kromě naší garance sjednání objednaného, je dále jako přidaná hodnota v naší gesci i záznam telefonního hovoru s mobilním operátorem včetně jeho archivace. To z toho důvodu, že daný telefonní hovor s mobilním operátorem slouží zároveň jako právně platný dodatek ke stávající smlouvě mezi klientem mobilního operátora a mobilním operátorem, jenž se zavazuje jak klient mobilního operátora, tak mobilní operátor plnit (mobilní operátor poskytovat svému klientovi konkrétní službu za konkrétní cenu a klient mobilního operátora mobilnímu operátorovi za tuto platit). Daný smluvní záznam telefonního hovoru s mobilním operátorem vedeme v evidenci po celou dobu platnosti předmětného dodatku ke smlouvě, to kdyby byl tento pro potřeby našeho klienta v budoucnu potřeba.
Někteří naši poptávající / klienti se nás občas táží, co že to vše za své peníze od nás vlastně získají. Když si přečtete tyto řádky, zjistíte, že je toho za těch pár korun docela hodně: Zastoupení našeho klienta před mobilním operátorem, garance úspěšnosti sjednání pro našeho klienta u mobilního operátora mobilním operátorem poskytované „neveřejné” služby, archivace oboustranně právně platných smluvních dokumentů (smluvního dodatku ke stávající smlouvě klienta mobilního operátora uzavřeného hlasem), v případě potřeby našeho klienta tomuto poskytnutí naší součinnosti / dalšího zastupování, komplexní poradenství v oblasti telekomunikací a know-how.
Naši klienti a mobilní operátor T-Mobile
Už to nebudeme natahovat. Zkrátka a jasně pokud jsme Vás my co by MojeRetence.CZ před mobilním operátorem při sjednání tzv. podpultové ceny / slevy za mobilní tarif u mobilního operátora v minulosti zastoupili, vše, co Vám prostřednictvím našeho zastoupení mobilní operátor slíbil plnit, nadále platí. Dané si můžete stejně jako jakýkoli jiný klient mobilního operátora u mobilního operátora nárokovat. To jak po vlastní ose, tak pokud se nechcete vynucovanou mobilním operátorem retarifikací zabývat, třeba znovu prostřednictvím naší služby. Pochopitelně nemůžeme nést odpovědnost za případné vzniklé spory mezi Vámi a mobilním operátorem a nemůžeme Vás zastoupit ve věci řešení retarifikace zadarmo, můžeme ale Váš případ vyřešit za do konce ledna 2023 zvýhodněnou jednorázovou cenu 500 Kč za každé jedno (vy)řešené telefonní číslo. Pokud jsme Vám tedy v minulosti sjednali např. slevu 50 % na některém z mobilním operátorem nyní rušených mobilních tarifů, zprostředkujeme Vám za tuto výrazně sníženou sazbu stejnou slevu na mobilní tarif inovovaný. K tomu nám do objednávky jednoduše jen vepište do políčka pro referenční kód variabilní symbol, pod kterým jsme Váš případ řešili. Vše si dohledáme, ověříme a vyřídíme.
Za tým MojeRetence.CZ
Martin Böhm, provozovatel
http://www.mojeretence.cz