Jako mimo jiné zprostředkovateli podpultových mobilních tarifů se nám, respektive našim klientům, kterým jsme v minulosti sjednali cenově podstatně výhodnější mobilní tarif, ale i ostatním lidem, se kterými jsme dosud nespolupracovali, avšak odněkud se o nás dozvěděli, samozřejmě nemohou vyhnout různí šmejdi nabízející až vnucující jejich (těch podvodníků, ale i operátorů) služby. Uvedeme si zde dva nejčastější z nich včetně základních informací, jak se jim můžete efektivně bránit.
Oznámení o změně tarifu bez souhlasu klienta
Prvním případem je situace, kdy Vám z jiného než 603604605 či 800737373 čísla zavolá kdosi přestavující se jako zaměstnanec mobilního operátora T-Mobile se sdělením, že je Váš tarif starý, neaktuální a tedy Vám jej změní na nějaký současný z novější generace. Toto Vám sdělí buď s informací, že budete platit o několik korun prakticky za totéž měsíčně více, anebo Vám informaci o ceně nejlépe nesdělí vůbec. Nebezpečnost spočívá v manipulativní otázce vydávající se za oznámení, kdy protistrana od Vás ani nechce k tomuto souhlas, ale stačí jí k potvrzení pouhé odvětění ve smyslu „jasně, ok, zavolejte mi později, nemám teď čas” či třeba „jasně, to víte že jo, dělejte si, co chcete”. Hovor samozřejmě vypustíte s vědomím, že se nic nestane, neboť přeci k potvrzení čehokoliv potřebuje dotyčný Vaše heslo pro komunikaci s operátorem, nebo ne? Chyba lávky! Přes to za několik dnů ke změně tarifu dojde. A to i přes Vaše následné upozornění (ještě před změnou tarifu) operátora s důrazem na to, že si žádnou změnu nepřejete, tzn. na podvod upozorníte. Do týdne přes to dostanete nový, dražší tarif.
Pokud následně zavoláte linku 4603, tedy operátora T-Mobile, a zeptáte se, co to má znamenat, ten Vám oznámí, že jste si tarif sami změnili v mobilní aplikaci. A přesně takhle to funguje. Jakási externí šedá firma spolupracující s T-Mobile (ovšemže spolupracující, jinak by tarif změnit takto přeci nešel), které když zavoláte zpět, nedovoláte se, neboť Vám to nikdo nezvedne, Vám zajistí změnu tarifu způsobem, aby se to pravému mobilnímu operátorovi jevilo tak, že jste si změnu provedli sami. Dokonce Vám operátor i sdělí datum a čas údajné Vaší změny. Jenže Vy jste žádnou změnu neprovedli. Provedl ji podvodník. Řeknete si, proč by měl něco takového T-Mobile zapotřebí? Protože šmejd inkasuje provizi za zvýšení tarifu, T-Mobile se zbavil starší generace tarifu a k tomu získá z Vás vyšší příjem. A to se, milý Horste, vyplatí!
Změna tarifu bez oznámení i souhlasu klienta
Druhý případ je ještě zákeřnější. Mobilní operátor T-Mobile Vám prostě tarif bez jakéhokoli oznámení a souhlasu změní a hotovo.
Tuto situaci jsme řešili od pátku 1.7. 2022 do dnes, kdy nás kontaktoval e-mailem manžel naší klientky Boris Pilčík, od jehož manželky máme laskavé svolení ke zveřejnění konkrétní věci společně s podáním stížnosti u Českého telekomunikačního úřadu. Paní Pilčíkové jsme před necelými dvěma lety zprostředkovali tarif s neomezeným voláním, SMS a 11 GB daty za částku 480 Kč vč. DPH měsíčně s údajnou garancí ceny od T-Mobile po dobu 5 let (samozřejmě záznam hovoru máme stejně jako T-Mobile uložen). T-Mobile se nicméně rozhodl tento platný dodatek ke smlouvě uzavřený hlasem porušit a tarif nahradit za jiný, samozřejmě s vyšší cenou, konkrétně 12 GB Plus za 545,50 Kč měsíčně.
Dobrý den,
Obracím se na Vás s tímto problémem. Manželka (Kateřina Pilčíková) využila Vašich služeb a dne 23.10.2020 jí byl vyjednán tarif s 10 GB dat a neomezeným voláním a sms za cenu 480 Kč,- s garancí na 5 let. Za tuto službu jsme zaplatili a do včerejšího dne bylo vše OK. Dnes T-MOBILE sám od sebe tarif změnil na 12GB Plus za 542,50 Kč. Manželka volala na zákaznickou linku a tam jí řekli, že tarif byl zrušen a tak ji převedli na nejbližší možný s tím, že tam má taky slevu. Ale měsíčně tedy bude platit víc. Dá se s tím něco dělat? Mohou to udělat? Můžeme se nějak bránit, když byla garance 5 let? Máte s tím nějakou zkušenost?
Níže přikládám část Vaší tehdejší komunikace.
Děkuji za odpověď Boris Pilčík
k***@volny.cz
Tentokrát se nekonala situace s navoláváním šmejda kámoše T-Mobile. Tentokrát T-Mobile prostě tarif změnil, to aniž by o tom dal svému klientovi jakkoli vědět. Při rozhovoru s manželi Pilčíkovými jsme se samozřejmě zeptali na okolnosti. T-Mobile jim dle jejich slov nenapsal, nezavolal, nijak jim změnu tarifu neoznámil, natož aby se na cokoli optal, a tarif prostě pod tvrzením o zrušení mobilního tarifu starší generace změnil. Tečka. Zda tomu tak bylo, nebo ne, nemáme důvod zkoumat. Podobných praktik jsme zažili bezpočet i na vlastní kůži, není důvod manželům nevěřit. Je důvod nevěřit mobilnímu operátorovi! S lhaním a dokonce i nezákonným pomlouváním konkurence (§ 184 TZ 40/2009 Sb. – pomluva a § 2976 NOZ 89/2012 Sb. – nekalá soutěž) se při naší práci sjednávání retencí setkáváme takřka denně a máme o tom k dispozici stovky telefonických s mobilními operátory nahrávek, kdyby snad si s námi chtěl některý operátor pohovořit u soudu.
Jak se šmejdským praktikám operátora bránit?
Obranou je buď u stejného mobilního operátora sjednání lepšího než dosavadního mobilního tarifu (rozumějme tarifu před ze strany operátora smlouvu porušující změnou), anebo nejde-li to, přechod ke konkurenci. V každém případě JE NUTNÉ věc postoupit Českému telekomunikačnímu úřadu, jenž by měl mít nad těmito věcmi dozor, neboť jinak se to bude opakovat. Přes 99 % klientů nad věcí jen mávne rukou a neudělá vůbec nic s domněním, že se nic dělat nedá. To je ale velký omyl. Nejenže se dělat dá, dělat by se naopak mělo.
Klient se na nás obrátil s dotazem, načež my si vyžádali jeho spolupráci, na základě které nás zároveň pověřil řešením věci včetně svolení podat za něj stížnost ČTÚ a věc s částečnou anonymizací medializovat. Naším řešením bylo sjednání klientovi lepšího mobilního tarifu. Paní Pilčíková měla do čtvrka tarif s názvem Můj svobodný tarif M a 11 GB za cenu 480 Kč, v pátek jí šmejdsky tarif změnil T-Mobile na 12 GB Plus s cenou 545.50 Kč a dnes v úterý 5.7.2022 jsme provedli klientce korekci na tarif Neomezeně XL s cenou 438 Kč počínaje dneškem opět s novou garancí na 5 let. Klient, jelikož věc řešil a dal nám k jeho zastupování svolení, se dostal díky šmejdskému přístupu mobilního operátora T-Mobile k lepšímu mobilnímu tarifu s již neomezeným internetem za lepší cenu. A vyplatilo se mu to! V ruce jsme mimochodem drželi alternativu v podobě tarifu s názvem Neomezený Super (neomezené volání, SMS a internet rychlostí 10 Mb/s za cenu 444 Kč měsíčně vč. DPH bez omezení platnosti) od Vodafonu. To kdyby T-Mobile zazlobil, abychom mu klienta a tedy peníze prostě vzali.
Tím to ale neskončí. Následuje ještě stížnost u Českého telekomunikačního úřadu, aby, pokud to bude možné, za tuto šmejdskou praktiku mobilního operátora pokutoval nebo jinak sankcionoval. Mobilní operátor, pokud se s ním na něčem jasně domluvíte, což zároveň slouží jako hlasový dodatek ke smlouvě, si výše uvedené případy prostě nemůže a nesmí vůči Vám dovolit. Měli byste se bránit, protože pokud tak neučiníte, nebude se bránit ani nikdo jiný a stále více lidí pak bude obětí podobných šmejdských praktik.
Odpovědnost za porušení smlouvy nese mobilní operátor
Nejspíše některým z našich ať už potenciálních, anebo již klientů přijde nyní na srdce, že pokud jsme sjednali retenční tarif s garancí ceny na 5 let my, neseme za takové porušení smlouvy mobilním operátorem odpovědnost. Není tomu tak.
Smlouvu s mobilním operátorem včetně všech dodatků drží klient mobilního operátora. My plníme pouze roli zprostředkovatele, respektive činíme totéž, co by učinil nebo mohl učinit klient – sjednáváme lepší telekomunikační podmínky, uzavíráme v zastoupení klienta po veškerých jeho potřebných souhlasech dodatky ke stávajícím jeho smlouvám s mobilními operátory, z nich vzchází lepší pro ně cenové podmínky. Pokud nastane situace, kdy Vám mobilní operátor změní tarif prostřednictvím nějaké šmejdské praktiky či podvodu, je za tuto změnu odpovědný mobilní operátor a nikoli my co by zprostředkovatel. Mobilní operátor by smlouvu s Vámi porušil tak jako tak nehledě na naši jakoukoliv participaci v minulosti. Naší úlohou je pouze zastoupit klienta při sjednání toho nejlepšího mobilního tarifu, který je možné v ČR získat, který si zvolí z naší aktuální zprostředkovatelské nabídky nacházející se vždy v aktuálním stavu na hlavní stránce webu MojeRetence.CZ.
Pokud problém nastane, můžete se na nás obrátit
Pokud se stejně jako například výše uvedeným manželům Pilčikovým Vám stane příkoří, jsme tu od toho, abychom Vám pomohli. Kromě role zprostředkovatele podpultových mobilních tarifů řešíme i problémy. Nehrajeme roli s.r.o. jdoucího po maximalizaci zisku. Na živobytí si vyděláváme jinak. Jsme nepolitická nezisková organizace hájící Vaše zájmy a jsme taková nezisková iniciativa, co je nám známo, v České republice jediná. Pokud Vás mobilní operátor podvede, mezi což patří i jednostranné porušení smlouvy, můžete se na nás obrátit. Sice věc nemůžeme řešit každému na počkání zdarma, jelikož bychom brzy místo zprostředkovávání retencí řešili jen problémy a co si budeme povídat, charita nejsme, můžeme se ale domluvit na férové ceně – férovém daru pro nás za vyřešení Vaší situace odhadem 600 Kč. V rámci příspěvku naší iniciativě zvrátíme následky šmejdské praktiky či podvodu mobilního operátora tím, že Vám zajistíme buď mobilní tarif odpovídající parametrům a ceně Vašeho tarifu předchozího, anebo jeho parametrové i cenové vylepšení s novou „garancí” na 5 let. Vše vyřešíme za Vás, Vy nebudete muset dělat vůbec nic. Jednáme vždy férově v zájmu spotřebitele, nikdy v zájmu mobilního operátora!
Napadne-li Vás dotaz k článku, anebo se budete chtít zapojit na dané téma do případné již probíhající diskuze, můžete po snadné registraci / přihlášení využít našeho fóra ZDE. Případně aktualizovanou nabídku zprostředkování podpultových mobilních tarifů a internetu najdete vždy na hlavní stránce ZDE. Oceníme velmi, pokud nás, jelikož jsme nepolitická nezisková iniciativa bez jakýchkoliv příjmů z dotací, podpoříte.